Stressinhallinta

Puhutaan paljon palautumisesta ja sen tärkeydestä.

Tiesitkö, ettei palautumiseen tarvita yleellisiä spa hoitoja tai ulkomaanmatkoja, sen sijaan yksinkertaiset itselle hyvältä tuntuvat asiat riittävät.

Kulunut vuosi on nyt jo tuntunut itsestä hyvinkin stressaavalta, mutta samalla antoisalta. On tapahtunut paljon muutoksia ja olen saanut opetella paljon uusia asioita. Äitiyslomalta yrittäjäksi on vaatinut ponnisteluja ja uhrauksia. Huomaan palautumisen olevan juuri nyt erittäin tärkeää.

Stressin vaikutukset meissä voivat olla henkistä tai fyysistä. Jokainen meistä kokee stressin eri tavalla. Minun on vaikea saada iltaisin unta, tuntuu että käyn ”ylikierroksilla”. Mieli on myös herkempi reagoimaan asioita. Välillä on niin paljon muistettavaa, ettei meinaa itse pysyä perässä.

Pieni stressi saa meidät toimeliaaksi, mikä onkin hyväksi, voisi sanoa sen olevan meille hyvää stressiä. Kuormittuneena stressillä on kuitenkin vakavia oireita. Tärkeää olisi oppia tunnistamaan itsessään, mitä keho viestii.

Vaikutukset?
  • Suolisto on stressin yksi parhaimmista ystävistä. Vatsa voi olla kipeä tai sekaisin.
  • Iltaisin ei tule uni, ja uni voi olla katkonaista. Hyvänlaatuinen uni jos jokin on palautumisemme kannalta äärimäisen tärkeää.
  • Henkeä ahdistaa,sydän lyö tiheämmin ja on vaikea rentoutua.
  • Stressaantuneena mieli on ”räjähdysherkkä” , mikä voi johtaa siihen että käyttäydymme huonosti toisiamme kohtaan.
Keinoja?

Stressinhallinta on onneksi keinoja jotka meistä jokainen voi oppia. Tässä mun vinkit stressinhallintaan.

  • Syö säännöllisesti ja monipuolisesti, tiedän helppo sanoa stressaantuneelle, vaikeampi toteuttaa käytännössä… Panosta valintoihin, varaa suunnitteluun oma aika, laita puhelimeen itsellesi hälytys 3-4 tunnin välein, jotta muistat syödä.
  • Riittävä uni, mene ajoissa nukkumaan, sulje medialaitteet vähintään puoli tuntia ennen, tuuleta makuuhuone.
  • Liikunta VOINNIN MUKAAN! Älä tee liikkumisesta itsellesi lisä stressiä, liiku omien voimavarojen mukaan, suosi nopeita kehonpainotreenejä. Lähde kävelylle, kävely itsessään on jo palauttavaa.
  • Suunnittele ja tee asioita,jotka saavat sinut hyvälle tuulelle esimerkiksi ystävän tapaaminen.
  • Mene pois mukavuusalueelta, kokeile jotain uutta, onnistumisen tunteet lisäävät mielihalua.
  • Aivot narikkaan,kokeile ristikoita, väritä, tai piirrä. Katso hömppää. (Salkkarit oma suosikki 😀 )
  • Kirjoita ajatuksiasi ylös, se luo selkeyttä.
  • Mene metsään, vaikutukset tuntuvat jo 15 minuutissa, syke ja verenpaineesi laskevat, rauhoitut.
  • Tärkein, ole armollinen itsellesi, kuuntele mitä kehosi kaipaa juuri nyt eniten.


Lopuksi vielä hengitysharjoitus mitä itse teen saadakseni kehoni rauhoittumaan iltaisin tai kesken hektisen päivän.

Hengitä aina neljän sekunin ajan. Ensin sisään , pidätä ja ulos, toista 3-5 kertaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *