Näin selviät kompastuskivistä matkan varrella.


Mun vinkit kolmelle yleisimmälle kompastuskivelle elämäntapamuutoksessa

1. Uskon menetys koko touhuun

Kun lähdetään liikkeelle sata lasissa ja kaikki energiat pelissä, alkaa uusi elämäntapa usein tuntua puuduttavalta jo kahden viikon jälkeen. Paikat ovat ihan rikki treeneistä, syömiset ovat olleet niin kurinalaisia että ”retkahtaminen” on lähellä. Käytännössä voisit ostaa kilon kakkia, asettua sohvan nurkkaan ja LUOVUTTAA.

VINKKI 1

Aloita maltillisesti. Mieti, mikä nykyisissä ruokailutottumuksissa mättää, mikä on isoin vaikuttava tekijä. Valitse 1-2 asiaa, joihin panostat.

Mikäli et vielä ole aloittanut liikuntaa ja viime kerrasta on aikaa, aerobisessa harjoittelussa aloita pienistä määristä esim. 15-20 minuutin harjoituskerrasta viikossa ja kasvata aina harjoituksen määrää ja lisää kertoja. Kuntosaliharjoittelussa suosi laiteliikkeitä ja kasvata toistojen ja sarjojen määrää pikkuhiljaa.

2. Herkkupäivät lähtee lapasesta et uskalla herkutella

Viikonloput ja vapaat ylipäänsä ovat usein kompastuskiviä uuden elämäntavan opettelussa. Alkavat vapaat laukaisevat meille vihjeen rentoutumiselle ja ansaituille herkuille pitkän työviikon jälkeen. Herkuttelu on todellakin OK, elämässä pitää voida syödä pullan silloin tällöin tai käydä ravintolassa syömässä ilman huonoa omatuntoa. Omissa ruokailutottumuksissa pitää olla sen verran joustoa, mutta järkevään tapaan. Se miten herkuttelet ratkaisee.

VINKKI 2

Suunnittele herkkupäiväsi etukäteen , mitä syöt , kuinka paljon ja mihin kellon aikaan. Jos olet sitä tyyppiä, että lapasesta lähtee, sinun todella tulee tehdä tämä!! Voit asettaa itsellesi aikaikkunan, esimerkiksi klo17 päivällisen jälkeen saat herkutella ilta 20 asti. Tämä ei tarkoita sitä, että sinulla olisi kolme tuntia aikaa mässätä mitä vaan ja kaikkea suuhusi, vaan kohtuudella. Klo20 herkuttelu loppuu. Pitäydy koko päivän normaalissa ateriarytmissäsi, älä jätä mitään ateriaa välistä.

3. vaaka ei näytä toivottua tulosta niin nopeasti kuin toivot

Paino ei aina lähde niin nopealla aikavälillä mitä haluaisi. Usein painonpudottajat tuijottavat vain ja ainoastaan vaa an lukemaa.

VINKKI 3

Mittaa kehitystäsi muutamalla eri tavalla, pelkkä vaaka ei kerro kaikkea. Ota mitat ja kuvat, tee tarvittaessa kuntotesti. Kuntotestaukseen suosittelen ehdottomasti ammattilaisen apua.

Vuosien saatossa kertynyt paino ei lähde muutamassa kuukaudessa. Älä kuitenkaan menetä toivoasi, vaan keskity asioihin mitä olet JO saavuttanut. Mieti muitakin tekijöitä kuin vain ulkoisia.

.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *