Miten ehkäistä kansantauteja omilla arkisilla valinnolla.

Yleisesti

Meillä Suomessa sydän – ja verisuonisairaudet aiheuttavat yli puolet työikäisten kuolemista. Yli puoli miljoonaa suomalaisista sairastaa diabetesta.

Sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä ovat muun muassa perinnölliset tekijät, ravinnon rasvapitoisuus ja rasvan laatu, veren korkea kolesterolipitoisuus – erityisesti LDL-kolesterolin osuus – sekä tupakointi ja kohonnut verenpaine.

Verenpaineeseen voidaan vaikuttaa vähentämällä mm. suolan käyttöä sekä liikkumalla säännöllisesti. Veren kolesterolipitoisuutta voidaan alentaa vähentämällä tyydyttynyttä rasvaa ruokavaliossa ja lisäämällä monityydyttymättömien rasvojen käyttöä.

Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että tyypin2 diabeteksen puhkaisemista voidaan ehkäistä tai viivyttää elintavoilla mm. kiinnittämällä huomion rasvan määrään ja laatuun sekä ravintokuitujen suhteen ja lisäämällä liikuntaa.

Mistä sitten tietää ostaako terveyttä edistäviä tuotteita?

Ensinnäkin, älä mene nälkäisenä kauppaan. Verensokerit alhaalla on matalempi kynnys tarttua huonoihin valintoihin. Suunnittele kauppareissusi etukäteen huolella. Mun vinkkejä suunnitteluun löydät täältä.

Mitä tuoteselostuksesta olisi hyvä katsoa?

Monet tuotteet sisältävät piilosokeria, piilosuolaa tai paljon rasvaa.

Onko sydänmerkki tuttu? Sydänmerkki kertoo, että tuote on tuoteryhmässään rasvan laadun ja määrän sekä suolan suhteen parempi valinta, esimerkiksi vähempisuolainen kuin muut samantyyppiset tuotteet.

Piilosuola

Piilosuolaa voi olla mm. leivässä, valmisruuissa, leikkeleissä ja juustoissa.

Valitse tuotteita joissa on 100g suolaa enintään: leivät 0,8g, näkkileivät ja hapankorput 1,1g, valmisruoat 0,9g, leikkeleet 1,7g, juustot 1,1g .

Piilosokeri

Monet rasvattomat tuotteet ovat sokeripommeja mm. jogurtit, (proteiini)rahkat/patukat ja välipalajuomat. Tarkista myös kastikkeiden ja marinadien sokerimäärät. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää 100g hiilihydraattia, joista sokereita alle 10g.

Laadukkaita rasvanlähteitä

Laadukkaita rasvanlähteitä ovat kasviöljyt esim. rypsi- ja oliiviöljy, kasvirasvalevitteet, siemenet, pähkinät, avokado ja kala.

Lähteet : www.thl.fi , www.diabetes.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *