Ärsyttävä trendi-ilmiö

Kiire ja lause ”mul ei oo aikaa” tuntuu olevan tämän päivän trendi-ilmiö. Sallimme toisillemme kiireen tekosyynä lähes kaikkeen.

Kiireen vuoksi emme ehdi tekemään itsellemme merkityksellisiä asioita. Laiminlyömme aikaamme, lasten, puolison, itsemme ja ystäviemme kanssa.

Kaikilla meillä on kiire, mutta suurin osa meistä ei osaa edes kertoa, mistä kiire johtuu.

Kiireisenä saatamme tuntea itsemme tehokkaaksi, mutta todellisuudessa näin ei ole. Sinusta voi tuntua siltä, että pystyt hoitamaan monta asiaa samalla kertaa, mutta tiedostamattasi päässäsi pyörii kaikki keskeneräiset asiat samalla, kun yrität keskittyä hoidettavaan asiaan, et siis todellakaan ole tehokas jos fokuksesi on jossain ihan muualla.

Tavoitteen asettelu ja arvot

Mieti, mikä on sinulle tässä elämässä tärkeää? Mihin haluat panostaa juuri nyt? Mitkä asiat ovat sinulle merkityksellisiä? Arvojemme tulisi ohjata meitä tavoitteemme mukaiseen toimintaan, kohti tavoitteemme saavuttamista. Jos arvot ja tavoitteet eivät kohtaa ei toiminta ole tuotteliasta.

Miksi olen kiireinen?

Etkö tiedä, mistä kiireesi johtuu.

Listaa nyt ylös kaikki ne asiat mitä teet päivän aikana, ainakin viidentoista minuutin tarkkuudella. Laske mihin kaikkiin asioihin päiväsi kuluu. Lopuksi mieti ja tee päätös mistä ajasta olet valmis vähentämään. Minkä tavan olet valmis muuttamaan?

Suunnittelu

Suunnittelulla on tässäkin asiassa iso merkitys.

Kun ”to do” listasta ei meinaa tulla loppua ja tunne ,ettei aikasi yksinkertaisesti riitä kaikkeen valtaa mielesi, kokeile tätä keinoa:

Listaa ”to do” tehtävät yhdelle paperille. Jaa toiselle tyhjälle paperille neljä lokeroa: tärkeät mutta ei kiireelliset, tärkeät ja kiireelliset, ei tärkeät mutta kiireelliset, ei tärkeät , ei kiireelliset. Lokeroi nyt omat ”to do”listan tehtävät. Löydät varmasti jokaiselle oman paikkansa.

Nyt kun olet löytänyt tehtävillesi paikat lokeroissa on aika täydentää kalenterisi, toteutusta varten.

Itse merkitsen kalenteriin töiden lisäksi, liikunnan sekä palautumisen. Konkreettisesti siis kirjoitan milloin jumppaan kotona, käyn lenkillä, menen salille. Palautumisen ei tarvitse olla mitään erikoisen hienoa hifistelyä, pelkkä kävelylenkki on jo itsessään palauttavaa tai ystävän seura. Voit halutessasi vetää kalenteriin myös pelkän viivan siihen kohtaan, missä aiot omistaa ajan itsellesi, luet sitten kirjaa, saunot mitä vain!

Kalenterin ei ole tarkoitus olla minuuttiaikataulutettu, eihän sellainen olisi edes mahdollista, vaikka suunnittelu vähentää muutoksia, emme silti voi ennakoida ihan kaikkea. Kalenterissa pitää olla joustoa yllättävään hömpöttelyyn.

Kalenterointi lisää läsnäolon tunnetta. Kun olet tietoinen siitä, että asiat ovat järjestyksessä voit levollisin mielin esimerkiksi viettää aikaa lastesi kanssa ilman ,että päässäsi pyörii tulevat asioita jotka sinun tulee hoitaa. Asioiden selkeytys motivoi, kun perustelemme tekemisen itsellemme. Suunnittelemalla lisäät tehokkuutta tärkeään asiaan, työsi on laadukkaampaan ja palaudut tehokkaammin.

Sitä paitsi improvisointi on tosi stressaavaa, sinkoilet minne sattuu, kun sinulla ei ole selkeää suuntaa tekemisellesi vähän niin kuin olisit kaupassa ilman kauppalappua.

-Taru



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *